AUTUMN '66

fredag, juni 03, 2005

The Absurd Paranoid



Igår natt satt jag och på soulseek för första gången på en månad. Alla filer gjorde mig förvirrad så jag slog efter det mesta som rörde sig. Idag har aggresiviteten lagt sig och jag sitter och lyssnar igenom det som landat i mappen som bär namnet "nedladdat".

En av artisterna heter
Perry Leopold. Allmusic talar om för mig att
*han var en vagabond som flyttade runt i städer som Philadelphia, Boston och New York där han bodde utomhus och hos vänner i olika städer och spelade på gathörnen för pengar
*hans första skiva,
Experiment In Metaphysics, spelades in på fem timmar i en skomakares källare och trycktes i 300 ex som gavs bort på ett av dessa gathörn. Skivans två sidor bär titlarna Acid Folk: Drop respektive Kommercial: Smoke. Samlare får gräva djupt i fickorna för chansen att få äga ett exemplar.

Ok ok..jag vet inte riktigt vad jag väntade mig att finna, men inte så mycket som ett foto förutom konvolutet till återutgåvan av uppföljaren
Christian Lucifer (tror jag)

Överlag är det lite halvseg protest-folk som ibland känns gloomy på ett bara tråkigt sätt. Men så finns den där som alltid, parentesen som blåser liv i hela skapelsen. Den vackra luftslottet som Perry skapar på albumets första låt
The Absurd Paranoid ingjuter alldeles för höga förhoppningar inför resten av skivan. De solglidande verserna påminner vagt om Donovans enligt mig bästa låt Ferris Wheel.

Endless timeconsuming whirls
live through your mind at frightening speed
catch one when it starts to curl
inspect it through your looking-glass

Lyssna

Inga kommentarer: