AUTUMN '66

tisdag, september 11, 2007

Skivfynd 02




Sylvia Pillow Talk [Vibration, 1973]
Sylvia Robinson hade en hit med Love Is Strange 1957. Det är dock milsvida från porrsoulen den här 37-åriga sångerskan, producenten och låtskriverskan framför. Skivan var faktiskt lite svagare än jag trott men väl värd sina trettio kronor för titelspåret. Pillow Talk

Inner City Big Fun [10 Records, 1988]
Kanske världens bästa låt, och äntligen hittar jag tolvan med orginalversionen för en tia i Uppsala. Kevin Saunderson är gud. My life is complete. Videon till singelversion finns här

Kongas Africanism [Polydor, 1977]
Discoprojektet som involverade både Cerrone och Don Ray. Skivans a-sida upptas helt av en version av Spencer Davis Group-hiten Gimme Some Lovin som jag har lite svårt för. Mitt val faller istället på b-sidans Dr. Doo-Dah. Måste dock poängtera att Cerrone gjort bra mycket bättre saker än den här skivan som faktiskt känns rätt medioker. Med ett undantag då: Dr. Doo-Dah

Sylvester I (Who Have Nothing) [Fantasy, 1979]
Den stora hiten på denna tolva är tveklöst You Make Me Feel (Mighty Real), men återigen gillar jag b-sidan avskalade instrumentalversion av I Need Somebody To Love Tonight. Den vokala versionen har emellertid dykt upp på Balearica-samlingarna. I Need Somebody To Love Tonight (Instrumental)

Kano New York Cake [Mirage, 1981]
Inte lika bra som varken debuten eller Another Life känner jag efter några lyssningar. Lite svårt när det blir för mycket soul, sång och vers/refräng i Kano.
Men avslutande låten är precis som jag vill att det ska låta. Simpelt och med vocoder. Don't Try To Stop Me

VA Supertrax Vol. 1 [TMC, 1983]
Mixsamling som på pappret är hur bra som helst. Sylvester, Patrick Cowley, Man Parrish och Bobby O. Dock så är det inte skitspännande eftersom man hört alla låtarna innan plus att det finns ett par bottennapp. Lite sövande och monotont i längden. Men så har jag ju inte festtestat den än heller. Då går jag säkert på knä. Som vanligt tio spänn, att betala mer för skivor är vulgärt.

Inga kommentarer: