AUTUMN '66

tisdag, september 11, 2007

Skivfynd 01

Jag ska hädanefter bli mycket mer effektiv när det gäller att lägga upp ljudfiler, skivomslag och mindre åsikter när det gäller mina skivinköp. Jag köper ju trots allt ibland närmare 40-50 skivor i månaden numer så det krävs nya metoder. Jag tänker följa min vän Albins metod om att lägga upp skivorna sex åt gången. Till att börja med kommer det både bli väldigt nya fynd men även några nedslag i de senaste månadernas inköp. Jag ska även försöka få med några ord och bilder om de mer misslyckade köp man gjort också.


Belle Epoque Miss Broadway [Carrere, 1977]
Hade inte hört talas om denna när Albin tipsade om den för ett par veckor sedan, men nu har jag köpt inte mindre än tre exemplar. B-sidan Black is Black är sjukt bra. Lätt att hitta på loppisar osv så köp den om ni ser den. Ett tidstypiskt youtube-klipp finns här. Alltså syntharna låter sjukt coolt. Aggro.

Kano It's A War/AHJIA [Emergency, 1980]
Tidig och mycket bra Kano-tolva för 15 spänn. Båda låtarna finns visserligen med på första albumet, men ändå. It's A War

Eddie & Sunshine Perfect Strangers [Survival, 1983]
Den här har jag kollat efter ett tag och hittade för en tia på skivaffär i Borlänge. Rätt bra synthpop på samma skivbolag som Drinking Electricity. Instrumentalversionen av Somewhere In Europe har jag spelat ute ett gäng gånger. Tyvärr är den inte med här utan finns bara som b-sida på en tolva. Men ändå, flera bra låtar. E&S claim to fame är väl annars att det var förband till Ultravox på deras europaturné 1983ish och att de båda tidigare var med i gotbandet Gloria Mundi. Oturligt nog så är jag inte på humör för att rippa vinyl, men den härligt monotona och tuggande instrumentalen från tolvan kan jag bjuda på. Somewhere In Europe (Instrumental)

Sister Sledge Love Somebody Today [Cotollion, 1980]
Min första sister sledge hittade jag i Sala förra veckan. Kommentar överflödig. Massor men fina låtar och särskilt Pretty Baby som är sjukt bra. Här finns ett playback framförande av Got To Love Somebody Today också. Tandställning är teh shit. Hade jag cash skulle jag skaffat en direkt. Pretty Baby

Cristina ST [Ze Records, 1980]
Projekt av och med August Darnell, mannen bakom Kid Creole. Jag är egentligen sjukt less på honom men här slipper man ju hans sång och den överdrivna tropikfetischen - som istället ersätts av mycket bra discoesque pop. Har postat svartsjukedramat Don't Be Greedy förr men gör det gärna igen. Tro förresten inte att denna hittades på loppis, här fick eBay hjälpa till efter många års väntan. Don't Be Greedy

Dip In The Pool Silence [Rough Trade, 1986]
Här blir det än mer obskyrt. Japansk minimal och experimentell 80-talspop inte hästlängder från föregångare som Young Marble Giants. Mitt ex var jätterepigt och knappt lyssningsbart men kunde inte låta bli att köpa det ändå. Ingen idé att rippa vinylen, men som tur är har någon slängt upp en fan-myspace med ett par låtar. Den hittar ni på länken ovan, View är klart bäst.

Inga kommentarer: