AUTUMN '66

måndag, juni 19, 2006

Söndag 18e juni

Rätt seg dag idag. Drömde massor, konstigt och jobbigt inatt. Låg kvar i sängen ett tag, tog en cykeltur och sedan hem igen för att följa ett par fotbollsmatcher. Efter det kollade jag på sista halvan av The Green Mile. Hade verkligen ingen aning om vad den handlade om så det var väl lite bättre än väntat tror jag, men ändå - Stephen King..nej tack. Beslöt mig istället för att kolla på Stanley Cohens Charade. Jag kan inte låta bli att jämföra den med North By Northwest.

NBNW har Cary Grant i huvudrullen - Charade likaså, spelandes mot ingen mindre än Audrey Hepburn. NBNW har Saul Bass - Charade har Maurice Binder som jobbat med bl a Barbarella och en uppsjö Bond-rullar. NBNW har Martin Landau - Charade har den minst lika coola James Coburn som skurk. Slutligen, NBNW har musik av Bernard Herrmann medans Charade har Henry Mancini.

Och resultatet? Precis vad man kan vänta sig om regissören bakom Singin' In The Rain vill göra en Hitchcockesque spionrulle. Missförstå mig rätt, visst det är plastigare, mer lättuggat men i detta fall gör det nästan ingenting. I slutändan är det ändå en väldigt bra "betjänten gjorde det i middagsrummet med en ljusstake"-typ av film där man hela tiden gissar fel även om storyn är rätt svag. Den svensktextade utgåvan är tyvärr komplett usel så vill man se den så är det till att fixa Criterion-utgåvan. Jag är ambassadör för Criterion.



Inga kommentarer: