AUTUMN '66

torsdag, december 22, 2005

Biljardakademien mm



Trotjänaren Stefan Wesley andas ännu en gång luft i myten om The Sound Of Young Gotland, en myt som han själv en gång var med och skapade med sitt kassettbolag Enjoy. Det som kommit att bli mest tongivande är Biljardakademiens jazzpopiga tongångar, inte minst i singeln Fallbilder som kom att delas ut med en tidning 1984. B-sidan Arbetarmelodi talar om exakt varifrån Komeda fått all sin inspiration. Men nu blickar vi framåt, men ändå bakåt. På Bendi Records hittar vi nu el jul-EP i mp3format där bl a just Biljardakademien ryms med låten Nyårsserenad (thx till jsj för tipset).

Det klaraste i sjön är månen denna natt
men den är långt härifrån
varför stjäl den vår sjö?
Se pärlor i vårt hav
Så de glittrar av välbehag
men i vassen vädrar fula fiskar bröd


Detta är andra gången på en vecka som jag sitter uppe tidigt på morgonen bakfull och kör en låt på repeat. Förra gången var det ganska långt ifrån Biljardakademien faktiskt. Västeråsaren Kalle J (numera uppsala-bo) verkar ha varit ett hett namn under hösten om man läst Shaktar eller Digfi. Själv har jag inte varit lika övertygad innan jag hörde den underbara Vart Stack Du?. Nu är jag beredd att omvärdera de flesta av mina åsikter. Underbar samplebaserad(?) och stompig discohouse som låter precis som man tror att det ska göra när elektrosverige 2005 somnar över en hög med Koxo-tolvor. Mp3an courtesy of Hybris.

...och förresten. Bjud mig på fest på nyår?

Inga kommentarer: