AUTUMN '66

torsdag, augusti 04, 2005

Selections



Fantastic Something Fantastic Something [lp]
Lyxig 80-talspop mixat med softrock á la Free Design och Association. Detta måste vart stort i Japan. Lyssna på Melancholy Bay.
Nick Nicely 49 Cigars [låt]
Obskyr b-sida från 82 med mannen som tackade nej till él records. I samband med att en samling släpptes förra året kom en hemsida upp med två av låtarna. Drömsk, psykadelisk pop nånstans mellan Brian Eno, Syd Barrett och Loop. Den andra låten heter On The Beach och slår an en mer melankolisk ton men jag får lite samma "åka bil nattetid"-känsla som jag får av Wicked Game.
Kevin AyersJoy Of A Toy [lp]
Efter att ha läst Petter Herbertssons (Testbild!) texter om Canterburyscenens excesser i mjuk, jazzig, psykadelisk pop på Jet Set Junta upptäckte jag för en månad sedan att densamme satt ihop sin egna lilla best of på soulseek under namnet canterburylistan. Det enda jag egentligen stiftat större bekantskap med var Soft Machine och Caravan, men nu slog det slint. Varför hade jag inte hittat denna skiva innan? Det är när man upptäcker sådant här som man återvinner allt hopp och inser hur mycket underbar musik det finns kvar att finna. Lyssna bara på Song For Insane Times, en ljuvlig poplåt med underbar känsla och Kevins röst är som..ja..som..lyssna!
Ada Blondie [lp]
Om nån skulle ha missat den. Den gick varm i iPoden under färjefärden från Finland. Lyssna på allt här.
Weezer ST 1994 [lp]
Första Weezer. Inga ord behövs. Jag grät nästan än skvätt idag och hoppades att livet var en dröm. Imorgon vaknar jag och det är juli 1995. Jag kommer inte att missa spelningen i Hedemora den 8e. (OMGWTF! Är det tio år sedan??!! Snart gråter jag på riktigt pga ålder)

Inga kommentarer: