AUTUMN '66

onsdag, augusti 22, 2007

Bakåtsträvaren


Just nu sitter jag och laddar hem säsong Ett och Två av The Partridge Family och säsong Ett av I Dream Of Jeannie. I I Dream of Jeannie är Larry Hagman en astronaut som en dag efter ett misslyckat uppskjutningsförsök hittar en magisk flaska (egentligen en Jim Beam-karaff men vad tusan) innehållandes en kärlekskrank, svartsjuk och förhållandevis het kvinnlig ande (Jeannie/Genie - get it?). Serien skapades av Sidney Sheldon och visades 1965-1970.


The Partridge Family handlar om en änka och hennes fem barn som har ett popband i sitt garage.

Varför jag valde just dessa vet jag inte. Dels så är jag nog less på samtida produktioner och vill åt nåt mer trivialt. Trivialt är nog ändå fel ord att använda för det finns ändå mer hjärta i dem än de flesta serier idag. Mer klassisk underhållning, särskilt med sång och musik i The Partridge Familys fall. Det skadar ju heller inte att flera av deras skivor är bra.

En annan anledning är nog att jag såg dessa serier som barn. I Dream of Jeannie är nog den serie jag minns mest från min barndom, tillsammans med bl a Skippy och Lost In Space. Repriser på Sky Channel fascinerade mig till den milda grad att jag ibland kunde fejka sjukdom genom att gnugga febertermometern mot handflatan för att få en dag ensam hemma med dem. Det var främst färgerna och tidserorna som jag föll för. Det var så spännande att se en plats och en tid som jag aldrig skulle kunna besöka.

Den här Partridge Family-tröjan vill jag ha!

1 kommentar:

Sofia sa...

Å, de små fåglarna som går efter den stora, har alla en sådan viktig min! ^___^